" The grand essentials of happiness are: something to do, something to love, and something to hope for." (Allan K. Chalmers)

joi, 26 mai 2011

TVR INFO - o surpriza placuta

In noianul de posturi TV mai mult sau mai putin respectabile, cu moderatori isterici, plini de tupeu si fara bun simt elementar ce si-au uitat de mult adevarata menire de jurnalisti onesti si cinstiti, am redescoperit dialogul civilizat si informatia utila la TVR INFO.
Urmaresc de ceva timp acest post si am regasit normalitatea dezbaterii pe tonuri civilizate, iar stirile si temele discutate sint cu adevarat de interes atit national cit si regional.
Cred ca inceputul e bun, desi mai au mult de muncit pina sa semene cu o adevarata televiziune de stiri, deoarece nevoia de cit mai multa normalitate in societate si mass-media romaneasca este foarte, foarte mare.

sâmbătă, 21 mai 2011

S-a speriat Printul Charls

Nu-i gluma, uitati-va la fata lui, chiar a fost socat sa vada puzderia de ziaristi (diferiti) si colo si colo. Daca nici el n-o fi vazut cohorte de jurnalisti in jurul lui de cind s-a insurat cu Diana si pina si-a insurat acum feciorul cel mare, atunci cred ca n-a vazut nimeni.
Cu siguranta ca omu' mai umbla prin vizite particulare si pe alte meleaguri. La noi a venit pentru liniste, traditie, mincare bio, mai pe scurt, relaxare departe de lumea dezlantuita. Desi a transmis presei ca doreste sa fie mult mai discreta, s-a vazut pe fata lui uimirea cind a vazut turma ce-l urmarea zi de zi in Transilvania. Probabil de aia a avut o a doua tresarire de uimire cind Basescu i-a zis: "V-am urmarit itinerariul prin Transilvania..."
Concluzia:
Avem densitate foarte mare de ziaristi la mia de locuitori, km patrat, gradul de cultura, de civilizatie si nivelul intelectual! Pina si lucrul asta e altfel, fata de cum ar trebui sa fie.
Desi nu se vede tot din ce-am spus eu aici din pacate, iata stirea pe Hotnews:
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-8649211-printul-charles-uimit-deranjat-numarul-mare-jurnalisti-prezenti-presedintie-guvern.htm

luni, 16 mai 2011

"Noam Chomsky - cele 10 strategii de manipulare a maselor"

Acest articol circula de ceva timp pe internet, iar eu nu am facut decit copy/paste. Deoarece am tot scris aici despre manipularea din Romania pe canalele mass-media, m-am gindit ca pot sa inserez acest articol desi in el nu se descopera "apa calda" zic eu, dar cred ca merita citit. 
Sigur tehnicile de manipulare a maselor ce se predau dupa manual la cursurile de diversiune din scolile specializate, sint mult mai cuprinzatoare. In Romania spre deosebire de SUA convietuim zi de zi si cu alte capitole din acest manual, iar daca autorul ar fi studiat activitatea mass-mediei romaneasti din ultimii zece ani, ar mai fi adaugat poate alte 10 strategii. 

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

A cunoaste adversarul, a-i cunoaste tehnicile de manipulare, este indispensabil pentru a ne elibera de robie!!!
Lingvistul nord-american Noam Chomsky a stabilit lista celor ’’Zece strategii de Manipulare” prin mediile de informare în masa. Evreu si de sensibilitate anarhista, semnase o petitie pentru a apara libertatea de exprimare a lui Robert Faurisson. Pentru Chomsky, ’’libertatea de exprimare este mai importanta decât orice versiune a faptelor sustinuta de ordinea stabilita, oricare ar fi raportul pe care aceasta îl întretine cu adevarul faptelor în sine.” Chomsky evoca diferitele tehnici de manipulare si, în primul rând, strategia diversiunii.

Strategia diversiunii consista în deturnarea atentiei publicului de la problemele importante si de la schimbarile hotarâte de elitele politice si economice, printr-un potop continuu de distractii si de informatii neînsemnate. Chomsky analizeaza diferitele tehnici de spalare a creierului, pe care o îndura poporul nostru.
Zece strategii de manipulare a poporului nostru:

1. ’’A distrage în permanenta atentia publicului, departe de adevaratele probleme sociale, captivata de subiecte fara importanta adevarata. A tine mereu publicul ocupat, ocupat, ocupat, fara nici’un timp pentru gândire” scrie Chomsky.

2. A cauza probleme si apoi, a oferi solutii.
Aceasta metoda se mai numeste si ’’ problema – reactie – solutie”. La început, se creeaza problema, sau „situatia”, prevazuta pentru a suscita o anume reactie a publicului, pentru ca tocmai acesta sa ceara masurile mai dinainte stabilite pentru a fi acceptate. De exemplu: dezvoltarea intentionata a violentei urbane sau organizarea de atentate sângeroase, pretinse antisemite, pentru ca publicul sa ceara legi represive, în detrimentrul libertatii.

3. Strategia „în degradeu”.
Pentru ca publicul sa accepte o masura inacceptabila, este de ajuns sa fie aplicata în mod progresiv, în ’’degradeu”, pe o durata de zece ani. În acest fel, au fost impuse conditii sociale si economice absolut noi au fost impuse din 1980 pâna în 1990. Somaj masiv, imigratie – invazie, precaritate, flexibilitate, delocalizari, salarii care nu mai asigura un venit decent, iata schimbarile care ar fi provocat o revolutie daca ar fi fost aplicate în mod brutal.

4. Strategia actiunii cu date diferite.
O alta maniera de a obliga publicul sa accepte o hotarâre nepopulara este de a o prezenta ca “dureroasa, dar necesara’’, obtinând acordul publicului în prezent, pentru aplicarea în viitor. Este mult mai usoara acceptarea unui sacrificiu viitor decât al unuia apropiat. În primul rând, pentru ca efortul nu trebuie facut imediat, apoi, pentru ca publicul are mereu tendinta de a nadajdui ’’totul va merge mai bine mâine” si ca sacrificiul cerut va putea fi evitat. În fine, aceasta maniera lasa publicului timp pentru a se obisnui cu ideea schimbarii, pe care o va accepta cu resemnare la momentul venit. Exemplu recent: trecerea la Euro si pierderea suveranitatii monetare si economice, acceptate de tarile europene între 1992 – 1995 si aplicate în 2002.

5. A se adresa publicului ca unor copii mici.
Cea mai mare parte a publicitatilor destinate marelui public folosesc discursuri, argumente, personaje si un ton absolut copilaresti, aproape debile, ca si cum spectatorul ar fi un copil mic sau un handicapat mental. De ce oare ? ’’de 12 ani.”Daca ne adresam unei persoane ca si cum ar avea 12 ani, atunci aceasta, prin sugestibilitate si cu o oarecare probabilitate, va avea un raspuns sau o reactie tot atât de lipsita de simt critic ca al unui copil de 12 ani” analizeaza Chomsky.

6. A face apel mai mult la partea emotionala decât la gândire.
Este o tehnica clasica pentru a opri analiza rationala si, deci, simtul critic al oamenilor. Ïn plus, folosirea emotionalului deschide accesul la subconstient, pentru implantarea unor anumite idei, dorinte, spaime, pulsiuni sau comportamente.

7. Mentinerea poporului în nestiinta si prostie.
A face în asa fel ca poporul sa nu înteleaga tehnologiile si metodele folosite pentru controlarea si robirea lui. Calitatea educatiei data claselor inferioare trebuie sa fie cât mai slaba, încât prapastia de nestiinta, care separa clasele de jos de cele de sus sa fie si sa ramâna de neînteles de cele dintâi.

8. A încuraja publicul sa se complaca în mediocritate.
A încuraja publicul sa creada ca e ”bine” de a fi prost, vulgar si incult. A-l îndopa cu seriale americane si emisiuni de tele-realitate, niste dobitocenii monstruoase.

9. A înlocui revolta cu învinovatirea.
A face omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propria’i nenorocire, din cauza unei inteligente insuficiente, sau a capacitatilor si eforturilor necorespunzatoare. Astfel, în loc sa se ridice împotriva sistemului, individul se sub-estimeaza si se învinovateste, ceea ce creaza o stare depresiva, având ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista revolutie !

10. Si, ultimul punct, a cunoaste oamenii mai bine decât se cunosc ei însisi.
Ïn ultimii 50 de ani, progresele fulgeratoare ale stiintei au sapat o prapastie crescânda între cunostintele publicului si acelea detinute si folosite de elitele conducatoare. Multumita biologiei, neurobiologiei si psihologiei aplicate, ”sistemul” a ajuns la cunoasterea avansata a fapturii omenesti, fizic si psihic. Sistemul cunoaste individul mediu mai bine decât el însusi. Aceasta înseamna ca, în majoritea cazurilor, sistemul detine un control mai mare si o putere mai importanta asupra oamenilor decât ei însisi.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Personal cred ca ar fi benefica o dezbatere macar pe aceste 10 strategii enuntate. De aceea va invit sa comentati: 
Sint ele de actualitate si vi se par functionale in societatea romaneasca?

sâmbătă, 14 mai 2011

Cind sobolanul vrea sa evolueze,

ajunge in citiva ani de la "Felix" la "dom' Profesor", sau de la "Nus" la "important om de afaceri cu pretentii de schimbat presedinti".
Cum s-au intimplat aceste metamorfoze nu-mi propun sa recapitulez aici. Am vrut doar sa dau poate cele mai elocvente exemple din societatea romaneasca.
De actualitate este plecarea lui Stelian Negrea de la Antena 3. El vrea sa se metamorfozeze in jurnalistul cinstit si onest si spera sa i se uite trecutul "glorios" din ograda mogulului. Nu ar fi singurul cu astfel de pretentii, deoarece numarul este destul de mare si in crestere a celor care si-au luat-o ani de zile pe bani multi "cu hidrantul" de la moguli si la un moment data migreaza cu pretentii de fete neprihanite.
Dezvaluirile pe care le-a facut in Evenimentul zilei sint importante si in primul rind ar trebui citite de toti cei care inca mai au parerea (naivitatea) ca intrega teorie cu mogulii si manipularea din presa romaneasca este doar inventie.
Pentru acestia postez in primul rind mai jos interviul din EvZ, pentru restul este doar reteta placintei a carui gust o simtim zi de zi de dimineata pina seara si noaptea in reluare.
  1. http://www.evz.ro/detalii/stiri/exclusiv-ghid-de-utilizare-a-ziaristului-in-trustul-lui-voiculescu-928862.html
  2. http://www.evz.ro/detalii/stiri/cum-se-face-presa-in-trustul-intact-episodul-al-doilea-929001.html
  3. http://www.evz.ro/detalii/stiri/stelian-negrea-la-antene-ii-plangeau-pe-saraci-dar-vroiau-marirea-pretului-la-gaz-929164.html
  4. http://www.evz.ro/detalii/stiri/exclusiv-evz-cum-ajung-politicienii-pe-lista-neagra-a-antenelor-929514.html 
Cum reactioneaza autoritatile si breasla jurnalistilor la toate acestea? Dupa o saptamina cam slabut.

sâmbătă, 7 mai 2011

O chestiune de timp.

Inca nu s-a implinit o saptamina de cind Osama ben Laden nu mai e.
Oare ce o fi in interiorul  al-Qaida? Cum au primit vestea? Care a fost primul impuls in fiecare membru sau simpatizant? Cum s-au tavalit de durere? Cum si cita razbunare si-au jurat lor si cita i-au promis lui Osama? Raspunsurile acestor intrebari sint concrete si includ fapte, nu doar vorbe. Putem doar presupune despre ce se petrece in al-Qaida zilele acestea, cum isi ling rana si-si reaseaza pozitiile ierarhice, insa trebuie sa fim convinsi ca pun la cale actiuni de razbunare cu impact major.
E o chestiune de timp, pina cind vor hotari sa faca primul sau mai multi pasi in aceasta directie, dar sper ca toate masurile antitero, care se iau la nivel mondial sa poata dejuca aceste planuri.